Masz pytanie?
Jesteśmy do twojej dyspozycji

+48 696 472 825

    gramofon z tubą

Blog DoGramofonu.pl  

Kategorie: 

historia   artyści   Technika    oferta

Nipper - jak mały terier podbił świat?
Nipper - jak mały terier podbił świat?

 

 

 

 

 

Rok 1898. Francis Barraud — przyzwoity, ale nie wybitny angielski malarz szuka inspiracji do kolejnego obrazu. Z pomocą przychodzi mu ciekawski pies brata, mieszaniec terriera — Nipper. Zaciekawiony zwierzak wpatruje się w znajdujący się na stole fonograf. Zdziwiony stara się znaleźć, skąd pochodzi dźwięk. Zaskoczony tym,              co zobaczył, Francis Barraud postanawia uwiecznić tę scenę. Jeszcze nie ma pojęcia,     że namalowany obraz "His Master's Voice" stanie się jednym z najsłynniejszych znaków towarowych na świecie i wymownym symbolem całego przemysłu fonograficznego.

 

 

 

 

 

 

Pierwsza oryginalna wersja obrazu "His Master's Voice" z fonografem

 

Życie Nippera

Brytyjski pies przyszedł na świat w Bristolu. Opiekował się nim Mark Henry Barraud, który zajmował się scenografią teatralną. Po jego śmierci Nipperem zajęli się bracia — Phillip and Francis Barraud. W 1895 roku pies zmarł, przeżył 11 lat. Pochowano go        w Kingston upon Thames w niewielkim parku. Obecnie w tym miejscu stoi siedziba banku, na jego ścianie zainstalowano tablicę upamiętniającą Nippera. Od 2010 drogę, przy której pochowano psa nazwano Nipper Allley.

Nipper Alley w Kingston

 

"Psy nie słuchają fonografów"

Droga do kariery Nippera wcale nie była łatwa. Początkowo Barraud zaoferował firmie Edison Bell obraz do celów reklamowych. Dostał jednak odmowę, którą przedstawiciel uzasadnił tak: "Psy nie słuchają fonografów".

Brytyjski malarz postanowił spróbować swoich sił u konkurencji Edisona — firmy Gramophone Company prowadzonej m.in. przez Emila Berlinera. Otrzymał propozycję kupna obrazu, ale pod warunkiem, że fonograf zostanie zastąpiony gramofonem Berlinera. Barraud przystał na tę ofertę.

 

Druga wersja obrazu "His Master's Voice" z gramofonem zamiast fonografu

Wkrótce Nipper stał się międzynarodowym symbolem jakości i zaufania. Znaku używała firma Victor Talking Machine Company i His Master's Voice. Od 1929 Nipperem zaczęła się posługiwać także firma RCA.

Znaczek można było znaleźć nie tylko na płytach szelakowych i gramofonach, ale również na zegarkach kieszonkowych, zapalniczkach, kubkach czy koszulkach. Wszelkie produkty z Nipperem cieszyły się także dużą popularnością wśród kolekcjonerów.

Gdzie jeszcze można znaleźć słynnego teriera? Na przykład na dachu dawnej siedziby RTA (wcześniejszego dystrybutora RCA) - w Nowym Jorku na budynku umieszczono czterotonową atrapę Nippera. 

 

3-tonowy Nipper na dachu w Albanii, Nowy Jork

Jak "szczypacz" zawojował świat

Wraz z rozwojem firm fonograficznych i otworzeniem się na rynki międzynarodowe Nipper zyskał popularność na całym świecie, a slogan "His Master's Voice" tłumaczono  na wiele języków. 

  • po francusku"La voix de son maître"
  • po hiszpańsku: "La voz de su amo"
  • po portugalsku: "A voz do dono"
  • i po polsku: "Głos Swego Pana"

Tłumaczenie "His Master's Voice" w różnych językach

 

Nipper w popkulturze

Wiedziałeś, że mnóstwo filmów i seriali nawiązuje do słynnego Nippera? W kreskówce Looney Tunes pojawił się znak reklamowy "His Master's Voice". W filmie "Superman: Powrót" z 2006 roku pojawia się radio firmy HMV. Płyta szelakowa z Nipperem pojawia się także w filmie "Walkiria" z 2008 roku. To tylko kilka przykładów, a na pewno znajdzie się ich jeszcze więcej.

W kreskówce "Wallace and Gromit" tworzonej w Bristolu (miejsce narodzin Nippera) Gromit swoim umaszczeniem i wyglądem bardzo przypomina symbol HMV. W 2007 roku przez kilka miesięcy zastępował on Nippera w celu promocji nowego urządzenia DVD.

Mały Nipper?

Pojawienie się dużych międzynarodowych korporacji sprawiło, że RCA straciła swoją wysoką pozycję. Próbowano różnych sposobów, aby utrzymać zainteresowanie klientów. Dyskutowano m.in. na temat Nippera — słynnego symbolu firmy. Co było przyczyną takich rozważań? Logo kojarzyło się z niezawodnością, jakością i zaufaniem, ale też z przestarzałością i konserwatywnością. Szkodziło to wizerunkowi firmy, która produkowała nowoczesny sprzęt.

Wtedy właśnie pojawił się Nipper i mały Nipper — Chipper — symbolizujący odnowę i świeżość. Oba teriery umieszczano na reklamach obok siebie w towarzystwie nowoczesnego sprzętu.

        

              Zdjęcie z kampanii reklamowej RCA                                                      Nipper i Chipper (1990 rok)   

 

To, jak dużą popularność zdobył Nipper jest bardzo zaskakujące i niespotykane w początkach XX wieku. Do dzisiaj terrier z labeli HMV i RCA pozostaje wyjątkowym symbolem fonografii i historii tego przemysłu na całym świecie.

                                          

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl